Con Roque

Con RoqueRoque, Haydee Santamaría, Manuel Galich, Onelio Jorge Cardoso junto a otros escritores

Un día de enero de 1962, que ya no podré saber nunca con exactitud cuál fue, Roque Dalton irrumpió, violentamente, en mi vida. No lo esperaba en absoluto (¿o sí?), y durante varios días, ni siquiera supe que era él. Lo único que supe entonces fue que mientras, sentado en un sillón entre hojas y pájaros (en el patio de la vieja casa de mis padres, en el mitológico pero muy real barrio de La Víbora), leía decenas y decenas de libros anónimos, alguien, desde uno de esos libros, empezó a arrojarme una poesía deslenguada, vital, cercanísima, que me arrancó del sillón y me echó a caminar patio arriba y patio abajo, leyendo en voz alta, conmovido o a carcajadas, esos versos, para mí, ya inolvidables. Yo era jurado del Premio Casa de las Américas 1962, y me hallaba entregado a la ruda tarea de devorar la gigantesca papelería poética que nuestro Continente pare cada año, y deposita, esperanzado, a las puertas de la Casa.

Aquel día, cuando ya había encontrado un libro sereno y firme —Por esta libertad, de Fayad Jamís— que al cabo obtendría sin discusión el Premio, asomó de pronto su rostro, abriéndose paso como un rayo entre los metros de papel, alas olvidadas, suspiros, el estruendo y la ultimilla, un libro en forma de bofetada: El turno del ofendido, que obtendría mención en ese Premio (otro libro suyo, maduro, Taberna y otros lugares, recibiría el Premio años después, en que también fui jurado). Pero sobre todo me revelaría a uno de los más originales y fuertes entre los poetas entonces jóvenes de nuestra América: su autor, Roque Dalton, no había cumplido aún veintisiete años.

Naturalmente, cuando unos días más tarde nos encontramos en una librería habanera (él había venido a Cuba creo que desde México, para una reunión de revolucionarios latinoamericanos), nos hicimos desde el primer momento viejos amigos. ¿Qué voy a decir ahora de esa amistad, de ese amigo brutalmente descuajado? ¿Qué no recordaré, a lo largo de estos trece años, de sus días cubanos, tan compartidos, tan relampagueantes, tan llenos de revolución y de poesía, y de su espléndido humor? Ahora lo veo en un cuarto que daba a la calle Línea, y por cuya ventana, con un romanticismo un tanto trasnochado, un árbol entraba casi entero a llenarlo de hojas. Ahora viene a traerme un retrato suyo en que ha escrito: «Para mi querido hermano Roberto Fernández Retamar, esta foto en pose de abnegación. Roque, 1963.» Ahora estamos, coronados de sueños y de sueño, Roque, otro amigo y yo, oyendo una malísima música española y hablando de una mujer que ellos dos habían inventado, y casi era real, o merecía serlo, y quizá ya lo estaba siendo. Ahora llegan a casa de Aída y Roque y sus tres muchachos, a pasar juntos la Nochebuena. Ahora Roque me devuelve mi ejemplar de Cien años de soledad enriquecido con los infinitos mosquitos que mató mientras leía, a la intemperie, el libro también fabuloso. Ahora me deja (más de una vez) sus papeles, porque sale a pelear (más de una vez). O discutimos, y me hace llegar al otro día una carta fraternal, para ratificar que siempre hablaremos uno a nombre del otro. O estamos en torno a la mesa, en las peleadoras reuniones del que fuera comité de nuestra revista, con gente desperdigada por el mundo, y Roque desenvuelve su larga frase inteligente aguantando las ganas de reír. O de estallar. Hasta que se fue y no volvió, como en un tango, y unos hijos de puta se lo cargaron, ahora de verdad. La última vez que lo vi, asomó como si tal cosa su agudo rostro aindiado que me hacía pensar que así debía haber sido el de Mariátegui, y yo le dije, felicísimo: «Coño, baboso, nos tenías fregados.

Creíamos que te habían jodido al fin, y resulta que estás aquí», y él asentía, sonriendo, muy joven, pero mientras yo hablaba empecé a sospechar que quizá ese rencuentro, tan necesario, no era real, sino que yo había soñado. Y así era, en efecto: yo estaba soñando, quizá porque me había caído mal la comida, como hubiéramos dicho hace unos años en un poema, pero sobre todo por lo mismo por lo que sentí en el pecho como si me hubieran dado una patada cuando me telefonearon la noticia, que ojalá fuera falsa, pero podía ser verdadera: porque durante trece años me había enriquecido y llenado de orgullo, alegrado con sus alegrías y entristecido con sus tristezas; porque habíamos sido verdaderos hermanos; porque lo quise mucho; porque tampoco tuvo su muerte.

5 de septiembre de 1975.

 

Comentarios

  • minecraftminecraft publicado el 24/02/2017 23:52 #

    Good day! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are
    you using for this site? I'm getting tired of Wordpress because I've had issues with hackers and
    I'm looking at alternatives for another platform.
    I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

    Responder
  • minecraftminecraft publicado el 25/02/2017 12:50 #

    What's Happening i'm new to this, I stumbled upon this I've discovered It positively useful
    and it has helped me out loads. I hope to contribute & help
    different users like its aided me. Great job.

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 26/02/2017 14:46 #

    My brother recommended I might like this blog.
    He used to be totally right. This submit actually made my day.
    You cann't believe simply how much time I had spent for this info!
    Thank you!

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 27/02/2017 06:00 #

    Heya i'm for the primary time here. I found this board and I find It really useful & it helped me out a lot.
    I hope to present one thing back and aid others such as you aided
    me.

    Responder
  • minecraftminecraft publicado el 28/02/2017 08:29 #

    Why users still make use of to read news papers when in this technological globe everything is
    accessible on net?

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 01/03/2017 08:42 #

    Thank you for some other excellent post. Where else could anybody get that type of
    information in such an ideal approach of writing? I have a
    presentation next week, and I'm on the look for such information.

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 04/03/2017 06:34 #

    hey there and thank you for your information – I have definitely picked
    up something new from right here. I did however expertise
    some technical points using this web site, since I experienced to reload the website a lot of times previous to I
    could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK?
    Not that I'm complaining, but sluggish loading instances
    times will very frequently affect your placement in google and can damage your
    high-quality score if ads and marketing with Adwords.

    Anyway I am adding this RSS to my email and could look out for a lot more of your respective interesting
    content. Ensure that you update this again soon.

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 04/03/2017 18:48 #

    Thanks for the marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you can be a great author.
    I will remember to bookmark your blog and definitely will come back
    in the future. I want to encourage you to ultimately continue your great job, have a nice
    morning!

    Responder
  • minecraftminecraft publicado el 06/03/2017 18:35 #

    Thanks for sharing your info. I truly appreciate your efforts and
    I am waiting for your next write ups thank you once again.

    Responder
  • Long Beach California DatingLong Beach California Dating publicado el 07/03/2017 23:05 #

    Greetings from Florida! I'm bored to death at work so
    I decided to browse your website on my iphone during lunch
    break. I enjoy the info you present here and can't wait to take a look when I get home.
    I'm surprised at how quick your blog loaded on my mobile ..
    I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, awesome site!

    Responder
  • http://tinyurl.com/j8tfeechttp://tinyurl.com/j8tfeec publicado el 10/03/2017 06:11 #

    Hello there! This post could not be written much better!
    Going through this post reminds me of my previous roommate!
    He continually kept talking about this. I am going to send this post to him.
    Fairly certain he's going to have a very good read.
    I appreciate you for sharing!

    Responder
  • http://tinyurl.comhttp://tinyurl.com publicado el 11/03/2017 05:18 #

    Please let me know if you're looking for a article writer for your weblog.
    You have some really great posts and I feel I would be a good
    asset. If you ever want to take some of the load off, I'd really like to write some content for your
    blog in exchange for a link back to mine. Please shoot me an email if interested.
    Regards!

    Responder
  • http://binged.ithttp://binged.it publicado el 11/03/2017 09:59 #

    Nice post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon everyday.
    It's always exciting to read content from other authors and use a little something from other
    sites.

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 12/03/2017 21:36 #

    Howdy! This is my first visit to your blog! We are a collection of
    volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
    Your blog provided us beneficial information to work on. You
    have done a extraordinary job!

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 13/03/2017 17:51 #

    Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I am waiting for
    your next post thank you once again.

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 14/03/2017 19:18 #

    I love your blog.. very nice colors & theme.

    Did you design this website yourself or did you
    hire someone to do it for you? Plz respond as I'm looking to design my own blog and would like
    to find out where u got this from. kudos

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 17/03/2017 16:40 #

    I just like the valuable info you supply in your articles.
    I'll bookmark your blog and test once more right here
    regularly. I'm relatively certain I'll learn many new stuff proper here!
    Good luck for the following!

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 18/03/2017 14:11 #

    Excellent post but I was wondering if you
    could write a litte more on this subject? I'd be very thankful if you could elaborate a little bit further.
    Cheers!

    Responder
  • tinder dating sitetinder dating site publicado el 19/03/2017 12:37 #

    I have read so many content regarding the blogger
    lovers except this article is genuinely a fastidious post,
    keep it up.

    Responder
  • free dating sites no feesfree dating sites no fees publicado el 21/03/2017 15:33 #

    Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are
    just too fantastic. I really like what you have acquired here, certainly
    like what you're saying and the way in which you say it.
    You make it entertaining and you still care for to keep it smart.
    I can't wait to read much more from you. This is actually a wonderful web site.

    Responder
  • free dating sites no feesfree dating sites no fees publicado el 22/03/2017 21:35 #

    My partner and I absolutely love your blog and find nearly all of your
    post's to be exactly I'm looking for. can you offer guest writers to write content for you personally?
    I wouldn't mind producing a post or elaborating on a few of the subjects you write in relation to here.
    Again, awesome web log!

    Responder
  • free dating sites no feesfree dating sites no fees publicado el 22/03/2017 21:36 #

    With havin so much written content do you ever run into
    any issues of plagorism or copyright violation? My blog has a lot of exclusive content I've either
    authored myself or outsourced but it seems a lot of it is popping
    it up all over the web without my permission. Do you know any techniques
    to help prevent content from being stolen? I'd definitely
    appreciate it.

    Responder
  • minecraft freeminecraft free publicado el 25/03/2017 11:21 #

    I am really impressed with your writing skills as well as
    with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?

    Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to see a great blog like this one today.

    Responder
  • minecraft freeminecraft free publicado el 26/03/2017 01:03 #

    What's up it's me, I am also visiting this web site on a regular basis,
    this site is truly nice and the viewers are actually sharing nice thoughts.

    Responder
  • www.krogerfeedback.comwww.krogerfeedback.com publicado el 28/04/2017 08:04 #

    Asking questions are genuinely nice thing if you are not understanding something completely, however this piece of writing presents pleasant understanding even.

    Responder
  • www.krogerfeedback.comwww.krogerfeedback.com publicado el 30/04/2017 13:58 #

    Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I was wondering your
    situation; we have created some nice procedures and we are looking to exchange solutions with other folks, why not shoot me an e-mail if interested.

    Responder
  • www.krogerfeedback.comwww.krogerfeedback.com publicado el 30/04/2017 14:21 #

    Hello there, I do believe your blog might be having internet browser compatibility problems.
    Whenever I look at your web site in Safari, it looks fine however, when opening in I.E.,
    it has some overlapping issues. I just wanted to provide
    you with a quick heads up! Other than that, wonderful blog!

    Responder
  • MinecraftMinecraft publicado el 19/05/2017 10:05 #

    Wonderful post however I was wanting to know if
    you could write a litte more on this topic?
    I'd be very grateful if you could elaborate a little bit more.
    Thank you!

    Responder
  • MinecraftMinecraft publicado el 19/05/2017 11:29 #

    Heya i'm for the primary time here. I found this board
    and I in finding It truly helpful & it helped me out
    a lot. I'm hoping to provide one thing again and help others such as you aided me.

    Responder
  • MinecraftMinecraft publicado el 19/05/2017 11:54 #

    Your style is really unique compared to other people I have
    read stuff from. Many thanks for posting when you've got the opportunity, Guess I will just book mark this web site.

    Responder
  • Minecraft MapsMinecraft Maps publicado el 21/05/2017 23:16 #

    Wonderful goods from you, man. I've understand your stuff previous
    to and you're just extremely wonderful. I really like what you have acquired
    here, certainly like what you're stating and the way in which
    you say it. You make it enjoyable and you still take care of to keep it sensible.
    I can not wait to read much more from you. This is actually a great website.

    Responder
  • minecraft maps cityminecraft maps city publicado el 22/05/2017 00:19 #

    Quality articles is the key to invite the people
    to pay a quick visit the site, that's what this website is providing.

    Responder
Cancelar respuesta