Rafael Gallo, la literatura como forma de resistencia

Rafael Gallo, la literatura como forma de resistenciaRafael Gallo, escritor brasileño, invitado a Casa Tomada en septiembre

En el Brasil del tercer milenio, en un país de proporciones continentales y con procesos históricos divergentes en su interior, un escritor joven se sienta y, frente a la cuartilla en blanco, crea un universo propio. El escritor joven sabe de aquel ultra conocido mantra brasileño que reza: “Aquí somos más escritores que lectores”. Amén de que la broma infinita de la no lectura no sea del todo exagerada, el autor joven escribe. Lo hace desde la reflexión filosófica, donde la Sociología se convierte, además, en un arma de doble filo.

El escritor joven, que creció en una familia de clase media-alta, en un contexto urbano, conservador y religioso, acaba metabolizando sus narraciones desde el intimismo, a la usanza de los tiempos que corren. “Es como si la llave –o justamente la puerta cerrada– estuviera ahí, en el plano individual”, dice. Sin embargo, este escritor tiene también otras preocupaciones. En él está la colectividad, donde lo subjetivo se plantea como lo más perturbador.  

Por eso, quizá, Rafael Gallo –autor del libro de cuentos Réveillon e outros días, de la novela Rebentar, ambos finalistas del Premio Jabuti, uno de los más importantes en su país– narra la pérdida, el sufrimiento ante esa pérdida, pero también las maneras de afrontarlo. Quizá por eso escribe: para comprehender a fondo las relaciones personales, los vínculos afectivos.

“Es como un estudiante de electrónica, que desmonta un radio para entender cómo funciona”, explica Gallo, quien llegará en septiembre próximo a Casa Tomada. IV Encuentro de pensamiento y creación joven en las Américas. “Así me interesa abordar el eslabón afectivo, como si hiciera la ingeniaría reversa. Pero repito: es para comprenderlo, para reconstruirlo y no destruirlo. Esas historias son las que más me fascinan. Las que no caen en los romanticismos inmaduros e irreales –tratando el amor como algo muy gratuito y absoluto al mismo tiempo– tampoco en el nihilismo completo. Somos seres que se conectan afectivamente, nuestro cuerpo fue construido así, pero son conexiones que nos demandan mucho, en algunos casos, especialmente. Eso me interesa bastante: la ternura difícil”.

Graduado en música con una licenciatura en Composición y Regencia por la Universidad Estatal Paulista, Rafael Gallo desarrolló su pensamiento creativo de una manera “musical”. Cuando escribe no lo hace linealmente: “Mi cabeza tiende a hacer conexiones circulares, como sucede con la composición musical. Mis textos frecuentemente tienen frases, imágenes o expresiones que se repiten y que utilizo para causar un efecto distinto”.

¿Cuáles son las preocupaciones y propuestas estéticas de los autores jóvenes en Brasil?

Existe una diversidad creativa, pero también una presencia fuerte de una literatura volcada hacia la autoficción o de personajes masculinos, blancos, intelectuales y de clase media, que tienen mucho que ver con sus autores. Esa es una cuestión social también, y está relacionada con aquello que las casas editoriales seleccionan, con lo que los periódicos y premios eligen. Afortunadamente, eso está se cambiando ahora. Ha surgido una preocupación mayor por la literatura de los negros, las mujeres, los indígenas, de autores fuera de los centros urbanos.  Estamos en un proceso de renovación con el surgimiento de un grupos de autores que ya no son más los del comienzo del 2000, que tienen proyectos distintos y también maneras diferentes de lidiar con el ambiente literario. Hay una infinidad de autores que se plantean proyectos personales desde las literaturas de género como el terror, los policiales, o más realistas, más poéticos... Hay de todo, y no existe la preocupación por la "identidad nacional". Por lo contrario, observo la necesidad de ser cosmopolita, internacional. Pienso que quieren, en su mayoría, ser norteamericanos o europeos. Mundiales, pero no mucho.     

¿Crees que la literatura es una forma de resistencia? 

Si, lo creo. Aunque hoy, en Brasil al menos, la literatura esté fuera del centro de los debates. Sin embargo, creo que –puede no ser tan grande y tampoco tener efectos inmediatos–, la literatura puede transformar algo en alguien. Tal vez esa persona no va a iniciar una revolución heroica, pero va a ser un profesor, una profesora. Va a enseñar buenos valores a otros y ahí hay alguna fuerza transformadora. Eso sería entonces revolucionario. Si pienso en la hipótesis de un mundo sin literatura, no consigo concebirlo de otra manera que no sea aún más bruto y cruel del que tenemos hoy. 

Muchos críticos apuntan que la literatura brasileña se encuentra justamente al costado, distante del resto de la literatura latinoamericana en español. ¿Crees que sea así? ¿Cuál es el interés en Brasil por el resto de la literatura latinoamericana?

Lamentablemente tengo que concordar. Sí, hay algo que nos deja distantes. La lengua es un primer problema, pero creo que no es el único, tampoco el principal. Son idiomas muy parecidos y, especialmente en la lectura, conseguimos entendernos de forma razonable. Para una editora de un país que habla español, por ejemplo, leer un libro en portugués y decidir si va a traducirlo y venderlo no es muy difícil. El problema mayor, al menos para Brasil, son nuestros déficits de educación y hábitos de lectura. Entonces, la literatura brasileña no consigue ser tan fuerte, al punto de formar escritores que sean leídos, bien criticados y recibidos por un público que le proporcione fuerza, proyección. Si un escritor no consigue tener mucha fuerza en su propio país, es muy difícil que alguien fuera de él siquiera lo conozca. También funciona en el sentido opuesto: como no se lee mucho en Brasil, no se buscan escritores de otros países, no se les conoce. Especialmente porque Brasil tiene los ojos puestos en los Estados Unidos, de donde toma la mayoría de sus referencias. Allá, me parece, la literatura tampoco tiene tanta importancia, si la comparamos con el cine o a las series de televisión. Las literaturas más conocidas en Brasil, de Latinoamérica, son la argentina y la chilena, ello se debe, quizá, porque Argentina y Chile tienen hábitos de lectura, entonces cultivan mejor a sus escritores. Solo en Buenos Aires, por ejemplo, hay más librerías que en todo Brasil. Y compara el tamaño de ambos.   

¿Cuáles son tus expectativas con esta cuarta edición de Casa Tomada?

Encontrarme con otros artistas, que vienen de otros países de la región, con sus historias personales, sus contextos locales y sus propuestas artísticas, me parece genial. Siempre he acompañado, desde lejos, el trabajo de la Casa de las Américas y confieso que hay una alegría especial en participar en el evento. Además, conocer Cuba finalmente, es algo muy especial para mí, porque es un lugar muy emblemático para toda la América Latina.

Comentarios

  • jackdonjackdon publicado el 27/08/2017 03:06 #


    I must thank you for the efforts you have put in penning this website. I'm hoping to see the same high-grade blog posts by you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my own website now ;)

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 27/08/2017 03:47 #


    Hey! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to look it over. I'm definitely loving the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers! Fantastic blog and wonderful style and design.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 30/08/2017 03:54 #


    Yes! Finally something about %keyword1%.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 06/09/2017 18:39 #


    Superb blog you have here but I was wondering if you knew of any message boards that cover the same topics discussed here? I'd really love to be a part of online community where I can get opinions from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Cheers!

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 06/09/2017 19:20 #


    What a material of un-ambiguity and preserveness of precious familiarity about unpredicted feelings.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 15/10/2017 13:52 #


    When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get three emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Appreciate it!

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 15/10/2017 14:54 #


    Hello there! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog. Is it hard to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick. I'm thinking about making my own but I'm not sure where to start. Do you have any tips or suggestions? Cheers

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 29/11/2017 11:20 #


    I do not know whether it's just me or if everybody else experiencing problems with your website. It looks like some of the text within your posts are running off the screen. Can somebody else please comment and let me know if this is happening to them too? This might be a problem with my internet browser because I've had this happen previously. Thanks

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 29/11/2017 16:26 #


    Howdy would you mind sharing which blog platform you're working with? I'm planning to start my own blog in the near future but I'm having a difficult time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 29/11/2017 23:37 #


    Wow, this article is pleasant, my sister is analyzing these things, thus I am going to inform her.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 30/11/2017 01:20 #


    I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great. I don't know who you are but certainly you're going to a famous blogger if you aren't already ;) Cheers!

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 01/12/2017 05:57 #


    Awesome! Its in fact awesome article, I have got much clear idea about from this article.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 02/12/2017 15:38 #


    What's up it's me, I am also visiting this web page on a regular basis, this web page is in fact pleasant and the users are actually sharing fastidious thoughts.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 02/12/2017 18:17 #


    of course like your web-site however you need to check the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I to find it very bothersome to inform the truth nevertheless I will definitely come back again.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 03/12/2017 11:28 #


    With havin so much written content do you ever run into any problems of plagorism or copyright violation? My website has a lot of unique content I've either written myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the internet without my authorization. Do you know any solutions to help protect against content from being ripped off? I'd really appreciate it.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 03/12/2017 12:44 #


    Thanks for one's marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you're a great author.I will make certain to bookmark your blog and will come back sometime soon. I want to encourage yourself to continue your great job, have a nice morning!

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 10/12/2017 12:06 #


    Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I have truly enjoyed browsing your blog posts. After all I'll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 10/12/2017 12:46 #


    I know this site presents quality dependent posts and additional material, is there any other site which gives these things in quality?

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 11/12/2017 01:15 #


    Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Very useful info specially the last part :) I care for such info a lot. I was looking for this certain information for a long time. Thank you and best of luck.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 11/12/2017 01:57 #


    Awesome issues here. I am very glad to peer your post. Thanks so much and I'm looking forward to contact you. Will you please drop me a mail?

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 14/12/2017 02:19 #


    I am sure this paragraph has touched all the internet people, its really really pleasant post on building up new blog.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 14/12/2017 02:37 #


    I have read so many articles or reviews regarding the blogger lovers but this post is truly a fastidious post, keep it up.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 15/12/2017 02:39 #


    Why users still use to read news papers when in this technological globe the whole thing is existing on net?

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 15/12/2017 02:58 #


    I think that everything typed was very logical. But, what about this? suppose you added a little information? I ain't suggesting your information is not good, however suppose you added a post title to possibly get folk's attention? I mean %BLOG_TITLE% is kinda vanilla. You ought to look at Yahoo's front page and note how they write news headlines to grab people interested. You might add a related video or a related pic or two to get readers excited about what you've written. In my opinion, it would bring your posts a little bit more interesting.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 16/12/2017 04:23 #


    Nice post. I was checking continuously this blog and I'm inspired! Very helpful information specially the remaining phase :) I care for such info a lot. I was seeking this particular info for a very lengthy time. Thanks and good luck.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 16/12/2017 07:17 #


    Hello, after reading this awesome article i am too delighted to share my experience here with colleagues.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 16/12/2017 07:38 #


    Hi to all, how is all, I think every one is getting more from this site, and your views are pleasant in support of new people.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 17/12/2017 04:00 #


    I visited many web pages but the audio feature for audio songs current at this web page is really fabulous.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 17/12/2017 09:04 #


    Excellent beat ! I would like to apprentice while you amend your site, how can i subscribe for a weblog web site? The account helped me a appropriate deal. I have been a little bit acquainted of this your broadcast offered brilliant transparent concept

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 18/12/2017 00:48 #


    Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and all. But just imagine if you added some great graphics or videos to give your posts more, "pop"! Your content is excellent but with pics and video clips, this site could undeniably be one of the greatest in its niche. Excellent blog!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 18/12/2017 04:05 #


    Hello i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this article i thought i could also create comment due to this sensible post.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 18/12/2017 04:26 #


    Asking questions are in fact nice thing if you are not understanding anything entirely, however this paragraph offers pleasant understanding even.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 18/12/2017 05:29 #


    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something that I think I would never understand. It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 18/12/2017 05:51 #


    Wow that was strange. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit my comment didn't appear. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyways, just wanted to say wonderful blog!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 18/12/2017 06:39 #


    Pretty portion of content. I simply stumbled upon your blog and in accession capital to say that I get in fact loved account your weblog posts. Anyway I'll be subscribing for your feeds or even I fulfillment you get entry to consistently quickly.

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 18/12/2017 06:50 #


    Excellent article. I definitely love this website. Continue the good work!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 18/12/2017 07:02 #


    I do not even know how I ended up here, however I thought this put up was good. I don't understand who you're however certainly you are going to a famous blogger in the event you aren't already. Cheers!

    Responder
  • jackdonjackdon publicado el 18/12/2017 07:09 #


    Hello, i think that i saw you visited my web site so i came to “return the favor”.I am attempting to find things to enhance my web site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 18/12/2017 09:24 #


    You are so interesting! I do not believe I have read a single thing like that before. So nice to find another person with unique thoughts on this subject matter. Seriously.. thanks for starting this up. This site is one thing that is needed on the internet, someone with some originality!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 18/12/2017 09:44 #


    Hello mates, how is everything, and what you desire to say on the topic of this article, in my view its genuinely remarkable in support of me.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 27/12/2017 16:20 #


    It's genuinely very complicated in this busy life to listen news on TV, thus I simply use internet for that reason, and obtain the newest information.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 27/12/2017 16:39 #


    We stumbled over here by a different website and thought I might as well check things out. I like what I see so now i'm following you. Look forward to looking into your web page repeatedly.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 27/12/2017 17:51 #


    Thank you for every other excellent article. The place else may just anyone get that kind of information in such a perfect approach of writing? I've a presentation subsequent week, and I am on the search for such info.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 27/12/2017 18:11 #


    Hi there! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I'm getting fed up of Wordpress because I've had problems with hackers and I'm looking at alternatives for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 28/12/2017 07:26 #


    If you would like to increase your knowledge just keep visiting this site and be updated with the newest news posted here.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 28/12/2017 11:07 #


    Useful information. Fortunate me I found your web site by chance, and I'm shocked why this coincidence didn't came about in advance! I bookmarked it.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 29/12/2017 19:15 #


    Your style is so unique compared to other folks I have read stuff from. Thanks for posting when you've got the opportunity, Guess I will just book mark this page.

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 29/12/2017 20:22 #


    naturally like your web-site but you have to check the spelling on several of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I find it very bothersome to tell the reality then again I will definitely come back again.
    <a href=http://cialisfsk.com/>cheap cialis</a>

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 29/12/2017 21:00 #


    Hey I am so glad I found your blog, I really found you by mistake, while I was researching on Aol for something else, Anyways I am here now and would just like to say thanks a lot for a fantastic post and a all round interesting blog (I also love the theme/design), I don't have time to read it all at the moment but I have bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the excellent work.
    <a href=http://cialisfsk.com/>cialis</a>

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 30/12/2017 02:09 #


    Hello, its nice paragraph regarding media print, we all understand media is a enormous source of facts.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 30/12/2017 02:29 #


    Marvelous, what a web site it is! This web site gives useful data to us, keep it up.

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 30/12/2017 02:34 #


    Hello! Quick question that's totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when viewing from my apple iphone. I'm trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this issue. If you have any recommendations, please share. Many thanks!
    <a href=http://cialisfsk.com/>buy cialis</a>

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 30/12/2017 02:58 #


    This is a topic which is near to my heart... Cheers! Where are your contact details though?
    <a href=http://cialisfsk.com/>buy cialis</a>

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 30/12/2017 04:30 #


    Wonderful article! That is the kind of info that should be shared across the internet. Disgrace on Google for no longer positioning this submit upper! Come on over and consult with my web site . Thank you =)

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 30/12/2017 04:50 #


    I know this website provides quality based posts and additional data, is there any other site which presents these things in quality?

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 30/12/2017 05:16 #


    I absolutely love your blog and find a lot of your post's to be exactly I'm looking for. Does one offer guest writers to write content to suit your needs? I wouldn't mind composing a post or elaborating on a few of the subjects you write in relation to here. Again, awesome site!
    <a href=http://cialisfsk.com/>buy cialis</a>

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 30/12/2017 05:40 #


    Hello, its good piece of writing regarding media print, we all be familiar with media is a enormous source of information.
    <a href=http://cialisfsk.com/>buy cialis online</a>

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 31/12/2017 02:42 #


    Please let me know if you're looking for a author for your site. You have some really great articles and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please send me an email if interested. Cheers!
    <a href=http://cialisfsk.com/>cheap cialis</a>

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 08/01/2018 07:57 #


    I like the helpful info you supply in your articles. I'll bookmark your weblog and take a look at once more here regularly. I'm reasonably sure I will be told lots of new stuff right right here! Good luck for the following!
    <a href=http://cialisfsk.com/>buy cialis</a>

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 08/01/2018 08:39 #


    It's an remarkable post in support of all the web people; they will get benefit from it I am sure.
    <a href=http://cialisfsk.com/>buy cialis online</a>

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 08/01/2018 12:37 #


    Hi there it's me, I am also visiting this website regularly, this web page is genuinely pleasant and the users are genuinely sharing nice thoughts.
    <a href=http://cialisfsk.com/>cialis</a>

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 08/01/2018 13:17 #


    What's up, I want to subscribe for this webpage to get most recent updates, therefore where can i do it please help.
    <a href=http://cialisfsk.com/>cialis</a>

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 15/01/2018 05:18 #


    I have read several excellent stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting. I surprise how much attempt you put to create this type of fantastic informative web site.

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 17/01/2018 01:54 #


    This website was... how do I say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me. Appreciate it!

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 17/01/2018 02:37 #


    hi!,I really like your writing very so much! proportion we keep in touch extra approximately your article on AOL? I need a specialist on this area to unravel my problem. Maybe that's you! Having a look ahead to peer you.

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 17/01/2018 11:06 #


    An interesting discussion is worth comment. I believe that you ought to write more about this subject matter, it might not be a taboo matter but generally people don't discuss such issues. To the next! All the best!!

    Responder
  • LelandVopLelandVop publicado el 17/01/2018 11:45 #


    Hi friends, its impressive paragraph about tutoringand fully defined, keep it up all the time.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 20/01/2018 07:11 #


    Appreciating the commitment you put into your blog and detailed information you offer. It's good to come across a blog every once in a while that isn't the same old rehashed information. Fantastic read! I've bookmarked your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 20/01/2018 09:36 #


    Greetings! Very helpful advice within this article! It is the little changes which will make the most important changes. Thanks a lot for sharing!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 21/01/2018 00:35 #


    We absolutely love your blog and find most of your post's to be just what I'm looking for. Would you offer guest writers to write content for you personally? I wouldn't mind producing a post or elaborating on some of the subjects you write with regards to here. Again, awesome blog!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 24/01/2018 05:50 #


    Greetings from Carolina! I'm bored at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break. I enjoy the info you present here and can't wait to take a look when I get home. I'm amazed at how fast your blog loaded on my phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyways, wonderful blog!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 25/01/2018 02:16 #


    I like the valuable info you provide in your articles. I'll bookmark your blog and check again here frequently. I'm quite certain I'll learn many new stuff right here! Good luck for the next!

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 25/01/2018 03:12 #


    Thanks to my father who told me regarding this website, this web site is in fact awesome.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 29/01/2018 02:12 #


    hey there and thank you for your info – I have definitely picked up anything new from right here. I did however expertise a few technical issues using this website, as I experienced to reload the web site a lot of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I'm complaining, but sluggish loading instances times will often affect your placement in google and can damage your quality score if ads and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my email and can look out for a lot more of your respective fascinating content. Make sure you update this again very soon.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 29/01/2018 12:57 #


    Wonderful goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you are just too wonderful. I actually like what you've acquired here, certainly like what you're stating and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still take care of to keep it wise. I can not wait to read far more from you. This is actually a great web site.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 03/02/2018 12:01 #


    Howdy I am so glad I found your site, I really found you by error, while I was browsing on Aol for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say cheers for a incredible post and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don't have time to go through it all at the moment but I have book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the awesome work.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 13/03/2018 09:11 #


    Thank you for every other fantastic article. Where else could anybody get that kind of information in such a perfect method of writing? I have a presentation subsequent week, and I'm at the look for such information.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 13/03/2018 10:07 #


    Attractive portion of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to claim that I get actually enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your feeds and even I fulfillment you access consistently quickly.

    Responder
  • LelandNaMLelandNaM publicado el 13/03/2018 17:16 #


    Pretty great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really loved browsing your weblog posts. In any case I'll be subscribing in your feed and I am hoping you write again soon!

    Responder
  • HearcedemHearcedem publicado el 11/04/2018 17:11 #

    genericcialisrx kamagra cialis jelly uk cialis treatment <a href="http://kaivanrosendaal.com/#Cialis-Cheap-Buy-Online">Buy Cheap Cialis usa</a> cialis precio andorra <a href="http://kaivanrosendaal.com">Buy Cheap Cialis in usa</a> discount canadian cialis cialis online sales

    Responder
  • FrarcedemFrarcedem publicado el 13/04/2018 06:47 #

    levitra cialis side effects vendita cialis naturale best price au pharmacy cialis
    <a href="http://mayavanrosendaal.com/">Buy Cialis online</a> comprar cialis super active
    <a href="http://mayavanrosendaal.com">Buy Cialis online</a> cialis pfizer online kaufen cealis

    Responder
  • FrarcedemFrarcedem publicado el 14/04/2018 00:12 #

    10 cialis pills uk online generic cialis sales cual mejor generico cialis
    <a href="http://mayavanrosendaal.com">Cialis</a> cialis generic canada
    <a href="http://mayavanrosendaal.com/">Cialis Without A Doctors Prescription</a> generic cialis safe anchor homepage

    Responder
  • BrcedemBrcedem publicado el 16/04/2018 21:33 #

    we choice free trial of cialis enter site very cheap cialis
    <a href="http://kaivanrosendaal.com/">cialis usa</a> prezzo cialis a buon mercato cialis 10mg prix pharmaci

    Responder
  • BrcedemBrcedem publicado el 17/04/2018 14:52 #

    prescription doctor cialis cialis herbs
    <a href="http://kaivanrosendaal.com">Buy Cheap Cialis in us</a> cialis canada on line cialis wir preise

    Responder
  • HrafdcedemHrafdcedem publicado el 18/04/2018 09:52 #

    ordre par cialis cuanto cialis debo toma pillule cialis photo <a href=http://jvrimages.com/#cialis+reviews>cialis tadalafil</a> different cialis commercials buy cialis online aramex thailand cialis generic
    [url=http://jvrimages.com/#cialis+free+trial]cialis 30 day trial coupon[/url] what if woman take cialis conseguir cialis en madri click now cialis side effects
    http://jvrimages.com/#tadalafil+tablets tranny generic cialis only today order cialis canada look there buy real cialis

    Responder
  • HrafdcedemHrafdcedem publicado el 18/04/2018 22:58 #

    en vente cialis does cialis need prescription what is the cheapest cialis <a href=http://jvrimages.com/#discount+cialis>cialis generic</a> cialis en franais cialis pour femme effet compra cialis postepa
    [url=http://jvrimages.com/#cheap+cialis]ceallas[/url] cialis australia express edex and cialis together can i buy cialis in malaysia
    http://jvrimages.com/#cialis+daily cialis generic order cialis free com erfahrungen cialis lieferung sterreich

    Responder
  • HrafdcedemHrafdcedem publicado el 19/04/2018 12:24 #

    try it buy cialis cheapest cialis store in dubai the power pill cialis <a href=http://jvrimages.com/#cialis+manufacturer+coupon>cialis coupons printable</a> 50mg cialis paypal uk cialis principio attivo cialis occh
    [url=http://jvrimages.com/#cialis+purchasing]cialis manufacturer coupon[/url] can u buy cialis online cialis aus usa cual mejor generico cialis
    http://jvrimages.com/#cialis+tadalafil cheap cialis 150mg on line cialis order real acheter vrai cialis en ligne

    Responder
  • HrafdcedemHrafdcedem publicado el 20/04/2018 05:17 #

    rx buys cialis cialis compra onlin cialis soft tabs wirkung
    п»ї<a href="http://jvrimages.com/">cialis 20 mg</a> when did cialis hit the market cialis y fertilidad only here candian cialis
    cost of cialis australia out of date cialis simile al cialis
    http://jvrimages.com/#cialis+pills buy cialis bangkok cialis prix forum quanto costa il nuovo cialis

    Responder
  • depforce ayurvedic medicinedepforce ayurvedic medicine publicado el 21/04/2018 01:45 #

    Hiya vry nice website!! Guuy .. Beautiful .. Amazing ..
    I'll bookmark your sikte annd taie tthe feedss also?
    I'm satisfiked to find numjerous heppful info ere withi tthe
    put up, we'd like work ouut mor techniques on this regard, thanks ffor sharing.
    . . . . .

    Responder
  • depforce oral stripdepforce oral strip publicado el 21/04/2018 01:46 #

    Hey very nice site!! Man .. Beautiful .. Supewrb ..
    I will bookmark you blog aand takke thhe feeds additionally?
    I aam gload to search out a lot oof helpful inf right here in tthe post,
    wwe want work out morre strategies oon thijs regard, thank yoou ffor sharing.

    . . . . .

    Responder
  • lumigan how to applylumigan how to apply publicado el 28/04/2018 05:20 #

    Hi there! I know this is kinda off topic but I'd figured I'd ask.
    Would you be interested in exchaning links or maybe guest
    authoring a blg article or vice-versa? My blog discusses a lot of thhe same subjects as yours annd I believe we
    could geatly benefit frdom each other. If you are interested feel free to send me an email.
    I look forward to hearing from you! Superb blog by the way!

    Responder
  • JohnyJohny publicado el 02/05/2018 21:43 #

    It's very effortless to find out any topic on web as compared to textbooks,
    as I found this pkst at this webb site.

    Responder
  • SayerSayer publicado el 06/05/2018 01:54 #

    I don't even know hhow I ended up here, but I thouught this post was good.
    I do not know who you are but definitely you're going to a famous blogyger if you aren't alrteady

    Responder
  • MezoMezo publicado el 07/05/2018 18:51 #

    That is a very good tip particularly too those new too the blogosphere.

    Simple but very accurate info… Many thanks for shuaring this one.
    A must read article!

    Responder
  • AkilahAkilah publicado el 12/05/2018 21:20 #

    Hmm is anyone elsde encountering problems with the pictures oon this blog loading?
    I'm trying to find out if its a problem on my end or if it's
    the blog. Any feedback would be greatly appreciated.

    Responder
  • MilesMiles publicado el 13/05/2018 07:45 #

    Asking questions aree really nice thing if you are not understanding anything completely, but this piece
    of wrfiting offerss fastidious understanding yet.

    Responder
  • Long EyelashesLong Eyelashes publicado el 19/05/2018 23:16 #

    Hello, i read your blog occasionally annd i own a
    similar one and i was just curious if you get a lot oof spam comments?
    If soo how do you reduce it, any plugin or anything
    you can recommend? I get so much lately it's driving me mad so
    any support is verry much appreciated.

    Responder
  • GplusGplus publicado el 28/06/2018 20:14 #

    Ӏt'ѕ verү easy to find ᧐ut any matterr ᧐n net as
    compared t᧐ textbooks, aas І foսnd this piece
    of writing at thiѕ website.

    Responder
  • وزارة التعليم نظام فاوزارة التعليم نظام فا publicado el 10/07/2018 01:29 #

    Μy brother recommended I mіght like thiѕ website.
    Hе ѡas totally right. This post tгuly maⅾe my day. Yoս cann't imagine
    simply һow mսch timе I hɑԁ spent for this info! Thɑnks!

    Responder
Cancelar respuesta